Van der Valk Theaterhotel Almelo

Over ons

Laatste nieuws

Wij houden u graag op de hoogte van het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen binnen het Theaterhotel.

Open Dag

Altijd al een kijkje willen nemen in de keuken en restaurants van het hotel en een blik willen werpen achter de schermen van het theater? Dat kan!

Zondag 28 september zijn alle deuren van het theater, de kamers, keuken, zalen, kantoren, lounge en nog veel meer voor iedereen geopend van 12.00 tot 16.00 uur.

Liefde voor het vak
Beleef de theaterzaal vanaf het podium. Ontdek de hoeveelheid bekabeling die de theatertechniek nodig heeft om een voorstelling goed 'uit te lichten'. Leer hoe de keukenbrigade wekelijks de heerlijkste gerechten maakt passend bij het seizoen.

Bekijk de eisen die er worden gesteld aan de kamers en zalen. Geniet van de creativiteit van de chefs in de diverse hapjes en drankjes. Maar vooral: ervaar hoe ruim 200 medewerkers 24 uur per dag, 7 dagen per week met liefde voor het vak, klaar staan om bezoekers de onbegrensde mogelijkheden van gastvrijheid te tonen.

Er zijn geen toegangskosten, dus neem familie, vrienden, collega’s en buren vooral gezellig mee!

Aanmelden is niet verplicht maar onder de inschrijvingen verloten wij bijzondere prijzen! Aanmelden kan gemakkelijk door u hier op de website in te schrijven. Het maakt niet uit welke rang u kiest (bijv. volloop), allen zorgen ervoor dat u ingeschreven staat voor de open dag.

Wij zijn trots op een succesvol 'Van Katoen & Nu!'

Op 10 september begon het evenement waar Almelo het nog lang over gaat hebben, de stadsmusical 'van Katoen & Nu'. Een stadsmusical over 100 jaar Almelo, waarbij verleden en heden, rijk en arm, allochtoon en autochtoon, klassiek en hiphop, liedjes en multimedia elkaar ontmoeten.

We hebben ruim 10.000 mensen mogen ontvangen op het Indië terrein en voorzien van een "oud-Hollands" 3-gangen diner. Om iedere avond meer dan 1.000 gasten te mogen ontvangen en te voorzien van een 3 gangen diner is een grote eer voor ons. Binnen 2 uur een 3 gangen diner op tafel zetten voor zoveel mensen vergt het uiterste van onze medewerkers, maar om dan uiteindelijk al die tevreden gezichten te zien bij onze gasten dat maakt het de moeite meer dan waard!

Na het diner werden de bezoekers in het openlucht theater meegenomen naar de tijd van de weverij. Almelo 100 jaar geleden, gemaakt en gespeeld door en voor Almelo.

Registeren nieuwe ticketingsysteem

Dit theaterseizoen implementeert het Theaterhotel een nieuw ticketingsysteem om het online boeken van theaterkaarten nog eenvoudiger te maken. Het enige dat u hiervoor moet doen is u registreren/ inloggen met uw eigen e-mailadres op de website, wwww.theaterhotel.nl/theater. Zonder deze registratie kunt u de voorstellingen van seizoen 2014-2015 nog niet zien, deze staan pas vanaf 17 april online. Voor een duidelijke uitleg over de te volgen stappen hebben wij de registratie voor u stap voor stap op papier gezet.

  • Ga naar www.theaterhotel.nl en klik op het tablad theater.Via deze handeling komt u terecht in onze nieuwe theaterpagina. Deze pagina is gekoppeld aan www.stadstheateralmelo.nl en is geïmplementeerd met onze nieuwe ticketingsysteem. Schrik dus niet als u de pagina niet herkend van vorige bezoeken aan onze theaterpagina. Deze pagina is met de komst van het nieuwe seizoen vernieuwd.
  • U zit nu in de theaterpagina van het Theaterhotel en kunt de programmering van het huidige seizoen bekijken. U kunt op dit moment niet de voorstellingen van seizoen 2014-2015 bekijken en boeken. Hiervoor dient u in te loggen. Dat doet u door op de knop ‘inloggen’ te drukken. Rechtsboven in beeld.
  • Door op de knop inloggen te drukken ziet u een scherm waarop u kunt inloggen of registeren. Omdat u voor het eerst in ons nieuwe ticketingsysteem gaat inloggen, dient u zich te registreren. Dit doet u door op de knop ‘registreren’ te klikken, links in het inlogscherm.
  • Door op de knop ‘registreren’ te klikken komt u in het scherm waarin u uw account kan aanmaken. Hierin vult u uw gegevens in. Als u al uw gegevens correct heeft ingevuld klikt u op de knop ‘account aanmaken’. Let op: Het kan zijn dat ons systeem u herkent als bestaande gast en uw registratie niet definitief wil maken, omdat u al in ons systeem verwerkt zit. In dat geval klikt u wederom op de knop inloggen en vervolgens op wachtwoord vergeten. Hierdoor ontvangt u van ons een e-mail met daarin een nieuw wachtwoord waarmee u gemakkelijk in kunt loggen.
  • Nadat u bent ingelogd klikt u op het tabblad voorstellingen en kunt u zowel het huidige als nieuwe seizoen zien en direct boeken.

Wij helpen u graag met uw registratie als u er niet uitkomt, neem in dat geval contact op met 0546-803000 dan nemen wij u registratie stap voor stap met u door.

Het asperge seizoen begint vroeg dit jaar!

Asperges kunnen pas gestoken worden als de bodemtemperatuur 12 graden of hoger is.
Waar normaal de eerste asperges pas gestoken worden eind april / begin mei, heeft de zachte winter en de prachtige start van de lente ervoor gezorgd dat het 'witte goud der aarde' nu al gestoken kan worden. Dit betekent dat de menukaarten in onze restaurants aangevuld worden met heerlijke traditionele én moderne gerechten met dit 'witte goud der aarde'.

Geniet van de meest uiteenlopende asperge gerechten en bekijk de verschillende menukaarten van Tapasrestaurant Solera, Dock 19 en restaurant De Sociëteit.

 

De trotse bezitters van een zilveren Green Key certificaat!

Sinds 13 februari 2014 is Het Theaterhotel gecertificeerd als duurzame onderneming met een zilveren Green Key certificaat. Dit betekent dat we bewust omgaan met natuur en milieu en dat we streven naar duurzaamheid op diverse fronten. We hebben er veel aan gedaan om dit zilveren Green Key certificaat te bemachtigen. Maar als het goed is, valt dat dus niét op. Wij streven namelijk naar een goede balans tussen duurzaam ondernemen en comfort. Bewust omgaan met bijvoorbeeld papier, water, licht, huishoudelijke producten en etenswaren, zonder in te boeten in comfort.

Veel maatregelen van Green Key zijn onzichtbaar, maar het effect is groot. Achter de schermen staan energiebesparende warmteketels. Er wordt alleen geprint als het écht nodig is en dan ook nog op duurzaam papier met een FSC-keurmerk. Niet alleen dit printpapier is gerecycled, maar ál het papier dat wordt gebruikt in het Theaterhotel is duurzaam. Van de kladblokken op de kantoren tot de tissues op de hotelkamers, alles is 100% gerecycled. Dit papier wordt allemaal gescheiden in gele bakken, zelfs de housekeeping scheidt het papier van de hotelkamers. Het verminderen van het gebruik van papier wordt gestimuleerd doordat alle facturen digitaal worden gedaan en we proberen ook de leveranciers aan te sporen facturen digitaal te doen. Ook worden er waterbesparende maatregelen toegepast door bij de douches een maximale doorstroming van negen liter per minuut, bij de kranen zes liter per minuut en bij de toiletten zes liter per spoeling te realiseren. Om deze doorstroming te realiseren worden water doorstroombegrenzers ingekocht. Een voorbeeld is ook dat met alle onderhoudswerkzaamheden er gebruik wordt gemaakt van duurzame producten met een keurmerk. Er wordt bijvoorbeeld geen olieverf meer gebruikt maar duurzame afbreekbare verf.

Natuurlijk zijn er ook zichtbare maatregelen. Kijk naar onze verlichting, naar onze gescheiden afvalinzameling, het ontbijtbuffet of de kaart van ons restaurant. De vis die wordt aangeboden in onze restaurants is namelijk duurzaam gevangen en er worden streekproducten gebruikt die biologisch zijn. Ook is de thee in het hotel biologisch gecertificeerd en eet u biologische ontbijtkoek tijdens het ontbijtbuffet. Aan het duurzame toiletpapier gebruikt wordt is te zien dat het een ietwat licht bruine kleur heeft. De lampen die we gebruiken zijn allemaal vervangen van gloeilampen naar spaarlampen en het halogeen licht wordt LED verlichting. Er worden sensoren gebruikt waar niet altijd mensen aanwezig zijn zodat alleen het licht aangaat wanneer het nodig is. En uiteraard gebruiken we duurzame stroom. Er wordt zelfs voor de hotelkamers gebruik gemaakt van duurzame shampoo en zeep flesjes, met als invulling natuurlijk ‘groene zeep’.

Zoals u leest streven wij naar een duurzaam inkoopbeleid waarmee ook de markt gestimuleerd wordt naar een meer innovatiegerichte en duurzame aanpak van inkoop. Dit doen we door bij elke aankoop een bewuste keuze te maken, door de gehele productlevenscyclus van begin tot eind te onderzoeken en de mogelijkheid tot fair-trade, bio-gecertificeerde en/of streekproducten e.d. te overwegen. Bij de keuzes betreffende de inkoop van producten houden we rekening met het effect op het milieu en op de mensheid. Hierbij kijken we naar elk product en dienst op zich, waardoor de keuze van de leveranciers en de producten gebaseerd is op wat het beste is voor de omgeving en het milieu. 

Quality Meetings - winter 2013 - Van der Valk 'Business hotels met liefde'

Van der Valk is nog immer een familiebedrijf, maar wel één waar ieder familielid ondernemer is. Evenzo is het een hotelketen, maar wel één waar iedere locatie is aangepast aan de omgeving. Een aantal hotels heeft nu de krachten gebundeld om zich 'vrijwillig verplicht' als business  hotel te positioneren.

Voor me zitten twee familieleden van inmiddels al de vierde generatie Van der Valk. Freek van der Valk bestiert Van der Valk Hotel Ridderkerk en Esther Hammink Theaterhotel Almelo. Voor het interview is de handig centrale locatie Hotel Breukelen gekozen.

"We zijn alelmaal zelfstandig ondernemers", typeert Freek van der Valk het concern. "Iedereen gaat zijn eigen weg en dat betekent dat we een heel divers product aanbieden".
"De regiofunctie is ook anders", vult Esther Hammink aan. "Dat blijft ook belangrijk. Ik zit in Almelo, jij in Ridderkerk. Ik zit in de stad en heb een theater, jij aan de snelweg. Dat is heel anders. Je moet heel goed op de specifieke behoeftes in je omgeving in kunnen spelen."

Lees het gehele interview in het Quality Meetings magazine hier online.

Valk Wintermagazine '13-'14 - Familiebedrijf met veel gezichten

Theaterhotel Almelo is een bijzonder hotel want ze zijn niet zomaar in een hokje te plaatsen. Dankzij het theater, meerdere restaurants en diverse soorten gasten is geen dag van het jaar hetzelfde. En dat maakt het natuurlijk erg bijzonder.

Het Theaterhotel is een familiebedrijf pur sang; er werken maar liefst acht ‘Valken’. “Omdat wij zo’n divers bedrijf zijn, kan dat hier als in geen ander hotel”, vertelt Esther Hammink, vierde generatie ‘Valk’.“En omdat we met veel zijn, kunnen we ook overal een persoonlijke touch aan geven. We zijn een groot hotel, maar voelen toch aan als een knus familiehotel. Mijn ouders (Han en Marianne Hammink, red.) hebben het Theaterhotel met hart en ziel opgebouwd. Het is echt hun kindje en hoewel ze langzaam maar zeker steeds meer op de achtergrond opereren, zullen ze natuurlijk wel altijd betrokken blijven. Verder zijn mijn schoonzus Inge en ik verantwoordelijk voor het theaterdeel. We vullen elkaar perfect aan. Inge is heel georganiseerd en doet onder andere de prijsafspraken en ik ben meer van het relatiebeheer en de creatieve kant. Mijn zusje Annelies is voornamelijk administratief bezig en onze mannen Jan-Willem Holtmaat, Jan-Jaap Hammink en Kay Franke zijn echte horecamannen. Zij zorgen ervoor dat alles goed loopt in de restaurants en zalen.”

Lees het artikel verder in het Valk wintermagazine.

Vergaderhamerkeurmerk - 'De bevestiging dat we op de goede weg zitten'

Steeds meer accommodaties beginnen de waarde van het vergaderhamerkeurmerk in te zien. Zo ook Van der Valk Hotels, dat dit jaar 25 hotels liet keuren en classificeren. General managers Esther Hammink (Theaterhotel Almelo) en Freek van der Valk (Van der Valk Hotel Ridderkerk) zijn als lid van de sales- en marketingcommissie van het concern én vierde generatie Van der Valktelgen erg tevreden met deze score. "Het keurmerk is een sterke objectieve ondersteuning", aldus Freek van der Valk.

Het Van der Valk-concern is van een kleine groep strategisch gelegen wegrestaurants uitgegroeid tot een hotelketen van formaat met vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Spanje en Curaçao. Onkdanks deze internationale expansie, blijft de rol van de familie belangrijk. "Elke vestiging valt onder de verantwoordelijkheid van een familielid", vertelt Freek van der Valk. "Het grote voordeel daarvan is dat je profiteert van de schaalvoordelen van een groot concern zoals een gezamenlijke marketing en kennisuitwisseling, maar ook de kleinschaligheid van een familiebedrijf behoudt. Elke general manager heeft de nodige vrijheid om beslissingen te nemen".

"Kenmerkend voor elke vestiging is dat er kwaliteit wordt geboden en dat de wensen van de gast voorop staan. Deze flexibiliteit is mogelijk danzij deze familie-opzet", vult Esther Hammink aan. "Elke vestiging heeft iemand met hart voor de zaak aan het roer staan en geeft leiding aan een team van enthousiaste medewerkers."

Lees het gehele Vergaderkamerkeurmerk artikel.

Kinderen worden wereldeters bij Van der Valk!

Almelo 12-08-2014

Kinderen zijn van harte welkom bij Van der Valk. Speciaal voor onze jonge gasten hebben wij in samenwerking met Marjolein Vlaam -auteur van het bekroonde boek 'Wereldeters' - een heel bijzondere kindermenukaart ontwikkeld: ‘Van der Valk Wereldeters.’  De kinderen kunnen kiezen uit zes verschillende gerechten die gebaseerd zijn op de landen uit haar boek.

Van Hawiiaanse Loco Moco burger met fruit, een Mexicaanse tortilla met guacamole tot Brazilliaanse spareribs met een maiskolfje. De menukaart is zeer gevarieerd en biedt zo iets voor iedereen. En daarbij, bevat de menukaart allerlei leuke verhalen en grappige weetjes over de landen zodat niemand zich hoeft te vervelen aan tafel!

Omdat Van der Valk ook iets wil betekenen voor kinderen die het minder goed hebben, steunen zij de organisatie KidsRights. Deze organisatie komt op voor de positie van kwetsbare kinderen waar ook ter wereld. Met de nieuwe kindermenukaarten steunt Van der Valk in het bijzonder voedselprogramma Sizanani in Zuid-Afrika, zodat de kinderen daar ook een gezonde maaltijd krijgen.

Nieuwsgierig? Neem dan vast een kijkje in onze Wereldeters menukaart www.vandervalkwereldeters.nl

Lezersmenu augustus Restaurant De Sociëteit - een groot succes

Afgelopen augustus serveerde Restaurant De Sociëteit zeer succesvol het lezersmenu.

Restaurant De Sociëteit is het stijlvolle restaurant, met fraai terras, vanTheaterhotel Almelo. Laagdrempelig voor de gast, hoogwaardig als het gaat om de kwaliteit van eten en drinken. In augustus kunt u de proef op de som nemen met het lezersmenu

De Sociëteit (90 plaatsen) is met z’n nieuwe meubilair en veranderde kleurstelling een rustgevende ambiance voor een heerlijk lezersmenu. Chef-kok René Bosch en z’n keukenbrigade verrassen u allereerst met een smakelijkpalet van huisgemarineerde Noorse zalm, een met Wolverlei geitenkaas en kruudcake opgedraaide wrap, pittig gemarineerde Zeeuwse mosselen en gerookte kalfsmuis met antiboise. Broodjes met boter begeleiden dit voorgerecht. Wat de wijnen betreft heeft u de keuze uit een frisse toegankelijke Chardonnay van Terrasses du Sud, of een lichtroze Grenache rosé met een heerlijke afdronk van hetzelfde huis.

Voor het hoofdgerecht viel de keuze op speenvarken kotelet (pieterain ras) èn een limousin biefstukje met Hoisinsaus. Geserveerd op een heerlijk stamppotje van jonge prei, truffel en room. U krijgt er goudgele frieten, frisse rauwkost en appelmoes (met kers) bij gereserveerd. De bijgerechten worden naar believen aangevuld. Een soepele Merlot van Terasses du Sud past uitstekend
bij dit hoofdgerecht.

Het dessert is een uitgebalanceerde combinatie van Medovnik (honingtaartje uit Litouwen), Indisch getinte aardbeienjam, vanille roomijs en een smoothie van reine claude. Als afsluiting een heerlijk kopje koffie van Neuteboom uit Almelo, met enkele lekkernijen. Bij goed weer - en afhankelijk van de reserveringen - kunt u ook plaats nemen op het terras of in de serre.

 

 

Mosselparty 2013 - Theaterhotel fietst ruim € 10.000,- bij elkaar

Theaterhotel Almelo ‘fietst’ €10.503,25 voor de Kinderafdeling van het ZGT Almelo bij elkaar!

Restaurant De Sociëteit, onderdeel van Theaterhotel Almelo en hét mosselrestaurant van Oost Nederland, ontving op 11 juli voor de tweede keer op rij de Mossel Award 2013 uit handen van Bos Seafood, tijdens de feestelijke Mosselparty. Een grote verassing! De ludieke actie, een sponsorfietstocht voor de kinderafdeling van Ziekenhuis Groep Twente in Almelo, bracht maar liefst € 10.503,25 op en zette de Zeeuwse delicatesse letterlijk op de kaart in Almelo.

Vanuit Yerseke fietsten Dee Zeeuw van der Laan (hoofd ICT), Stephan Regeling (hoofd administratie), René Bosch (chef-kok restaurant De Sociëteit) en Esther en Jan-Jaap Hammink (directieleden van Theaterhotel Almelo) 247,5 kilometer voor het goede doel op een tweepersoons ‘tweetrapper’ om de eerste mosselen in Almelo te presenteren. Dit geweldige initiatief werd lokaal en regionaal goed ontvangen en de sponsorstand schoot razend snel omhoog. De cheque van € 10.503,25 werd door Jan-Jaap Hammink tijdens de mosselparty overhandigd aan mevrouw Reijlaarsdam, kinderarts ZGT Almelo.

De gasten, relaties, sponsoren en collega-ondernemers genoten ondertussen van de kunsten van het keukenteam van het Theaterhotel en restaurant De Sociëteit. Op een creatieve manier lieten de koks de gasten kennis maken met hun internationale interpretatie van het ‘zwarte goud’. De gasten konden genieten van mosselen in onder andere Spaanse, Franse, Thaise en Japanse stijl.

Op http://mosselparty2013.wordpress.com/ kunt u de verhalen lezen van de fietsers en prachtige foto's bekijken.

 

Kindermiddag 2013

Almelo - Woensdag 3 juli was de jaarlijkse kindermiddag weer een feit!

De ouders konden heerlijk vertoeven op het terras, terwijl de kinderen konden kleuren, springen of schminken. Ook kregen de kinderen een geweldig voorproefje van het nieuwe seizoen, want Bob de Bouwer kwam speciaal naar Almelo om alle vriendjes en vriendinnetjes te begroeten. Het was een heerlijke middag vol entertainment. Tot volgend jaar!

Culivent 13, het succesvolle e(et)venement

“Dé drie ingrediënten voor een culinair evenement: proeven, eten en beleven. Giet er een chique sausje over, strooi er wat smakelijk chef-koks overheen en garneer met gezellig publiek: voilà: Culivent 13”.

Almelo heeft bezoekers en inwoners veel te bieden, ook op het gebied van lekker eten. Dat bewezen de 17 deelnemende restaurants die van 28 juni tot en met 30 juni meededen aan Culivent 13. Het culinaire evenement in het Hagenborghpark in de Almelose binnenstad werd voor de eerste keer gehouden, maar het was een grootst succes. Een festijn waar proeven, eten en beleven hand in hand gingen.

Duizenden mensen bezochten het culinaire evenement, met een afwisselend programma voor iedere doelgroep. Rondom één groot plein had elk deelnemend restaurant een eigen stand. Bezoekers konden daar voor smaakvolle gerechten terecht die ze wilden proeven.
Ook konden de deelnemende restaurants Culivent-prijzen ontvangen. Zo behaalde De smaak van Nielz een eerste prijs, kreeg Bistro Kampkuiper de Gasvrijheid Prijs en ontving het Theaterhotel de Entourage Prijs. Restaurant Tibbe sleepte de Bolletje Prijs in de wacht en werd door de jury het origineelst bevonden. Ook Bistro kampkuiper ontving de Bolletje Prijs. De eerste editie van het culinaire evenement Culivent, was een grootst succes. Op naar de tweede editie!

 

TheaterTipAvond 2013: previews van het nieuwe theaterseizoen 2013/2014.

Almelo, 16 april 2013

Het publiek heeft maandag avond 15 april tijdens de TheaterTipAvond in het Theaterhotel genoten van een veelbelovende preview op het komende Almelose theaterseizoen. Hof 88 en het Theaterhotel werken al jaren samen om het Almelose publiek een compleet en veelzijdig theateraanbod te bieden en presenteren het theaterseizoen 2013/2014 gezamenlijk tijdens de TheaterTipAvond.

Bert Eeftink, ‘Helligen Hendrik’, praatte de avond op een vlotte manier aan elkaar en nodigde Joris Kemps van Hof 88 en Esther Hammink van het Theaterhotel uit op de bühne. Grote namen en kleine pareltjes passeerden de revue, maar ook hun liefde voor theater en de perfecte samenwerking van het duo kwam ter sprake. Cultuurwethouder Gerrit van Woudenbergh had de eer om de magazines van het nieuwe theaterseizoen naar beneden te ‘toveren’.

Het was een avond vol geweldige momenten. Het muzikale comedy duo Maartje & Kine speelden met een aanstekelijke energie de zaal plat en het absurdistische verhaal van Pieter Jouke viel goed in de smaak. Na de pauze zette Vera Mann haar voorstelling ‘Yentl’ in de ‘spotlights’ en wist Serious Talent Nina June de zaal te ontroeren met haar prachtige nummers. Als laatste werd de jarige Peter Tuinman in het zonnetje gezet en vertelde hij over zijn rol als rechercheur ‘de Cock’ in de toneelvoorstelling ‘Baantjer’. Ook het stuk ‘On Golden Pond’ waarbij hij de regie in handen neemt kwam aan bod.

De veelzijdige avond werd afgesloten met heerlijke hapjes en amuses van de restaurants de Sociëteit, Dock 19 en Tapasrestaurant Solera. Bij beide theaters kunnen de theatermagazines aangevraagd/opgehaald worden en is de voorverkoop begonnen.

TOM Magazine augustus 2012 - Theater, hotel, maar ook congrescentrum

Het Theaterhotel in Almelo behoeft nauwelijks introductie. Na 21 jaar heeft het hotel annex schouwburg een stevige reputatie opgebouwd. Tal van artiesten nemen het Theaterhotel op in hun agenda, hotelgasten, zowel zakelijke als toeristisch, verblijven in één van de 196 kamers en op culinair niveau komen de gasten niets tekort. Toch wordt een één aspect nog wel eens voorbijgegaan: de onbeperkte mogelijkheden als het gaat om zakelijke events. Van congressen tot vergaderen, bedrijfspresentaties en seminars biedt het Theaterhotel even onverwachte als ongekende mogelijkheden.

Toen onlangs de BMW haar auto's op een bijzondere manier wilde presenteren was er maar één oplossing: de enorme glazen puien werden uit de voorgevel verwijderd om de auto's binnen in de lounge in de schijnwerpers te kunnen zetten. Er kwam wat breek- en zaagwerk bij, maar dat was geen probleem, zegt Jan-Willem Holtmaat: "We zeggen niet snel nee. Sterker nog: nagenoeg alles is hier mogelijk. Of we maken het mogelijk..."

Holtmaat en zijn partner Esther Hammink hebben samen met haar broer en schoonzus de dagelijkse leiding over het Theaterhotel en de restaurants. Als telgen uit het hoteliersgeslacht Van der Valk zijn de taken en verantwoordelijkehden verdeeld en wordt gezamenlijk gewerkt om alle elementen op niveau te houden. Waar Jan-Willem Holtmaalt de gastheer is, is Esther Hammink vooral achter de schermen actief met sterke focus op het theater en PR en marketing. Een dagelijks terugkerende uitdaging, vertelt zij: "Je bent een zakenhotel, een congrescentrum, er zjin restaurants zoals de Sociëteit, Solera en Dock 19. En dan ben je ook nog eens de stadsschouwburg van Almelo. Hier is geen dag hetzelfde." De naam Van der Valk en de bijbehorende toekan werden 21 jaar geleden bewust niet gebruikt bij de opening van het Theaterhotel. Een belangrijke reden was de bijzondere positie die het innam: de combinatie met de schouwburg en dus de maatschappelijk-cultureletaak die werd opgepakt. Want een taak is het zeker, vertelt Esther Hammink: "Het samenstellen van een programma voor het theaterseizoen, daar heb je bij het uitbaten van een hotel of restaurant normaal gesproken niets mee te doen. Hier hoort het bij ons werk. En het sluit perfect aan: artiesten zijn entertainers, willen mensen een avondje vermaken. Zo ver ligt dat niet van onze horeca-activiteiten: mensen ontvangen, het naar de zin maken. Het past heel goed bij elkaar."

In de zakelijke wereld is het Theaterhotel vooral de vaste plek geworden voor internationale zakenreizigers. De ligging in hartje Almelo, de faciliteiten en keuze uit eetgeleden, maakt dat het hotel de pleisterplaats is voor veel vaste gasten. Een ander segment van de zakelijke wereld, namelijk het Theaterhotel als congrescentrum, is opmerkelijk genoeg niet altijd bij iedereen bekend, zegt Jan-Willem Holtmaat: "Wat we merken bij onze gasten is dat men Almelo een fantastische stad vindt: gastvrij, de koffie staat klaar. Daarom weet het bedrijfsleven ons ook te vinden. Dat wij dan naast alle facilliteiten en accommodaties ook nog een uitstekende functie vervullen als congrescentrum is voor het bedrijfsleven elke keer een aangename verassing." Het Theaterhotel heeft in dat opzicht heel wat te bieden in het zakelijke segment: van een klein besloten bedrijfsfeest tot een aandeelhoudersvergadering voor een multinational. Alles kan, vervolgt Holtmaat: "We hebben hier in totaal 18 zalen en kunnen zonder problemen tot 3.500 mensen onderbrengen. In feite nog veel meer. Dat komt door de mogelijkheden. Er is natuurlijk de grote theaterzaal, waar presentaties, een seminar of vergadering worden gehouden. Maar daarnaast beschikken we over dat grote aantal kleinere en grotere zalen, dat al dan niet in combinatie kan worden gebruikt." Waarbij hij ook de catering noemt: "Hier of op locatie: van een barbecue tot aan gastronomisch evenement, ook dat doen wij als Theaterhotel."
En hij herhaalt het nog maar eens, alles kan.

De verbouwing om de BMW's in de schijnwerpers te zetten, is al genoemd. Maar Jan-Willem Holtmaat kan tal van voorbeelden geven waarin het Theaterhotel uitblinkt: "We hebben nu eenmaal de mogelijkheden en facilliteiten .We kunnen voor een groot feest verschilllende ruimtes met elk eigen sfeer inzetten. Wij kunnen een congres combineren met een afsluitende theatervoorstelling. Er kan overnacht worden. En niet in de laatste plaats: we hebben een team dat er voor gaat en er een kick van krijgt als het iets bijzonders is. Daarom gaan we ons nu ook sterker profileren als congrescentrum. Dat is misschien te weinig gebeurd, of de naam Theaterhotel schept wellicht niet meteen die zakelijke verwachting: een theater en een hotel. Dat er echter fantastische mogelijkheden zijn voor congressen, vergaderingen, bedrijfsfeesten, dat gaan we meer uitdragen. Niet alleen regionaal, maar ook landelijk", aldus Jan-Willem Holtmaat.
En, stelt Esther Hammink: "We blijven innoveren. De Sociëteit krijgt nu een complete make-over. We investeren in de nieuwste presentatie-technologie en doen er alles aan om als een modern congrescenter alle zakelijke events te facilitairen. En tegelijkertijd, en dat is net zo belangrijk, blijven we een familiebedrijf en stralen wij die warmte ook uit."